الأربعاء، 16 ديسمبر 2015

بــقــلــــــم ا لــشــــا عـــــــر أ بــــو عـــمـــــــــــا ر ا لـــمـــصــــــــــر ى**** عــلــمــنـــــــا ******


عــلــمــنـــــــا


******


تقدر 


تمنع من عينك 


تتوحد مع عين ؟

واحدة تبص شمال


والتانية تبص يمين ؟

ولا تخلى رجليك يمشو

فى اتجاهيم ؟

ولا يكون لك إيد بتداوى

والتانية ماسكة السكين؟

ولا حتى الساحر راح يقدر

إحنا قدرنا

والله برافو يا مصريين

برافو يا مصريين


يعنى ف ثانية وغمضة عين

بقينا شعبين

والشارع ..

فيه اتجاهين

وردمنا على الشهدا .بطين

وشربنا الدم اللى اتبعتر

فى الميادين

وبأكفان روح الحرية

عملنا ....علمنا

بس طلع مشقوق ...نصين

...............

من ديوان \ وعدك فين ؟


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق