***لَيلِةُ القَدرِعُمْرُ العِبَادةِ أَطْوِلُ ***
تعرف أيه الفضل فيها
وأنك وإنى نفسى فيها
إن ليها قدر كبير
والقدر شرف عظيم
وقالو القدر فيها للطاعات
وإنها منجيات
والقدر نزول القرأن
هادى للجان والإنسان
والقدر الأرض تضيق
بالملايكة من كل طريق
وترفرف على الذكرين
وتسلم على المصلين
وتأمن دعاء السائلين
يتنزل جبريل الروح فيها
من كل أمر فى لياليها
طوال أعمار طالبيها
هى خير من ألف شهر تعبدها
نذكرها فى دهر
قالوا ملك ذى القرنين خمسماية
وزيه ملك سليمان
اللى هيقومها سينال السعدان
ورجل قالوا عليه
لبس سلاحه حارب بيه
ألف شهر
أجرك أجره
مهما عاش
إن بلغتها متنسهاش
عمر الاأمم كانت طويلة
وأمتنا أعمارها قصيرة
لو قمنها صارت إعمار نا طويلة
الليلة وحده تلاته وتمانين سنة
عشر سنين تزيد عن تمانمية هنية
تجارة رابحة مش مخزية
وتبقى ليلة القدر أحلى هدية
سلام الى مطلع الفجر
لا ظلم فيها ولا غدر
سلام الملائكة على بعضيها
وسلامهم على الأمة فيها
له علامات أحصيها
لا حارة ولا باردة
ليس فيها ريح
ولا يلقى نجمة
سمحة بلجة
كل الكلاب فيها صامته
فى العشر الأواخر تلاقيها
فى الوتر اتحرى ليها
خلى دعائك بالعفو نفسك نجيها
اللهم انك عفوا
تحب العفو فاعفو عنا
وحد قلوبنا
واصلح خصامنا
اغفر الذلات
اختم بالصالحات
هون السكرات
واجعل التوحيد
اخر الكلمات
لاإله إلا انت ربى
رب الأرض والسموات
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق