الثلاثاء، 10 نوفمبر 2015

انا طبعى كده ...........بقلم الشاعرة عزة احمد


انا طبعى كده 


...................


أنا طبعى كده.................. محبش الانسان 


اللى يتعدّى على................... حقوق غيره


تراعينى قيراط .......................أراعيك فدّان

منتاش ربنا..................... هتحدد له مصيره

.


يعنى عشان احترَمك ........و حطك ف عينيه

تقوم تتدخل فى اللى............. مالكش فيه ؟

مش من حقك ........................تتحكّم فيه

ولا انت قاضى.............. عشان تحكم عليه

.

حتى المحبه يا ناس ........لها اصول و حدود

و اذا حصل و فهمت............... غير المقصود

يبقا انت كده ....................بتشتغل نفسك


وفى النهايه الوضع السليم ............هيسود

.

وفيها ايه لو كلنا................... احترمنا بعضنا

فيها ايه لو اتنازلنا............... عن أنانية طبعنا


ياما علاقات انسانيه...................... بتفشل

عشان مش عارفين نخلى الحب .......يضمنا

.

احترام الناس لبعضها............... شىءجميل

أصيل و جميل كده ................زى ميّة النيل


و طول م الناس .............بتعرف تحب بعضها

هتبقى الدنيا حلوه............ زى ميّة السبيل

...........

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق