السبت، 22 أغسطس 2015

شاعر وشاعر بكل الناس%%%بقلم/ثروت كساب


شاعر وشاعر بكل الناس


وبكتب باجساس


ولازم أعيش مع معاناة الناس


حبدء بالموظف الغلبان


الراجل الشقيان


مرتبه مايكفيه يومين


وهو ماش على اده


وحارم نفسه من سعادته


عشان يوفر لابنه تمن درسه


ممكن يستلف اد مرتبه مرتين


وممكن يتسجن من كتر الدين


وبرده بيشتغل شغلتين


ندخل على الفلاح



الراجل الشقيان


تلاقيه مزروع فى ارضه


فاكر ان محصوله حيكفيه


يبقى زارع فدان


وعنده من الولاد والبنات


من كل نوع اتنين


ويبقى مبسوط يوم جنى الثمار


يجرى على التجار



يلاقى تعبه راح بلاش


التاجر خاسف بزرعه الارض


يقول ابيع وخلاص


اسدد شويه من ديون الناس


ويجوا ولاده فرحانيين


يالا يابونا ادينا تمن الكراس


الاب يبكى ويقول منين


استلفوا الكتاب والكراس


يكفينى ادفع المصاريف


ووالله مامعايا وحستلف تانى


عشان اجيب لكل واحد طقم


يروح بيه لمدرسته


عياله يقولوا طقم واحد يعمل ايه


يقولهم تيجوا من المدارس


امكم تغسله وتكويه


قلبى اتقطع عشانكم


لكن انا بايدى اعمل ايه


يقولوا يابونا ماتشيل الهم



احنا ولادك وعندنا دم


يابونا حاسين بتعبك عشانا


وحنقديها وحتعدى وماتشيل الهم


واحد تانى بيتسول


واقف فى الاشاره بيتذلل


يسمع كلام كله سم


الناس ماترحم ولاتفكر


يقولوا عليه مليونير


وهو غلبان وشقيان


ومش لاقى عمل شريف يكفيه


انت عارف هو عنده ايه


ومد ايده ليه


اعطيه وبلاش تحسبه


ربه هو اللى حيحسبه


انت شوفت اللى واقف فى الشارع


عنده عربية بطاطا



عمال يبيع وناس بتاكل


ويقولوا البطاطايه ب5 جنيه


وهو معاه 100 بطاطايه


ب500 جنيه


بيحسدوا فى واحد غلبان


واقف فى الشمس وشقيان


يجيب قوت يومه


ممكن يكون راجل تعبان


وممكن يبيع 20 بطاطيه


والباقى يرميه


ياناس سيبوا الناس


مش حسد وخلاص



نماذج كتيره فى بلادنا


تلاقى ست كبيره بتبيع مناديل


عشان عيالها اتبروا منها


راموها فى الشارع


نسيوا تعبها


اجرت اوده فوق السطوح


عشان تعيش باقى يومنها


متتحوجش لعيالها


راجل تانى كبير



تلاقيه بيتنقل على صناديق الزباله


يمكن يلاقى لقمه ياكلها


وعيال شوارع سارحين


بيبعوا فل وياسمين


تسئلهم فين ابوكم وامكم واخوكم


يقولوا طلعنا لا لقينا اب ولاام


ولااخ ولاخت


تساله طب عايش فين


يقول ادينا عايشين



الرصيف هو بيتنا


وورا الكوبرى خلوتنا


سمعت الكلام بكيت بدموع العين


ياناس البلد مليانه مساكين


ياريت كل واحد يساعد


لو بكلمه ولو بنظرة حنان


اوعوا ننسى دورنا



فى رسم الابتسامه على الوجوه


كفايه قلبى اتقطع خلاص


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق